31.12.10

ΟΙ ΚΑΤΟΧΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΕΠΙΒΑΛΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ




Η τρόικα επιβάλλει τις αλλαγές στην παιδεία
28/12/2010 - 15:38
Συστήνεται και δεύτερη ομάδα "σοφών" που πιάνει δουλειά τον Φεβρουάριο.

Εμπλεκόμενη σε σκάνδαλο επιλογής φοιτητών η ελληνίδα συντονίστρια της "Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση" Λίντα Κατέχη.
Της Στελίνας Μαργαριτίδου

Ειδική, ανεξάρτητη εκπαιδευτική ομάδα, τα μέλη της οποίας δεν έχει διευκρινιστεί εάν θα είναι Έλληνες ή ξένοι, θα βρίσκεται σε άμεση επαφή με τα μέλη της "Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση" και θα ελέγχει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Η ομάδα αυτή, για την οποία λίγα πράγματα έχουν γίνει γνωστά, πιάνει δουλειά μέχρι τον Φεβρουάριο του 2011 και ουσιαστικά έχει επιβληθεί στο υπουργείο Παιδείας της χώρας μέσω του μνημονίου που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση. Όπως διευκρινίζεται στις σελίδες του μνημονίου, αντικείμενό της θα είναι "η αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος και η αποτελεσματικότητα της χρήσης πόρων στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση".
Η ειδική αυτή ομάδα πρόκειται να κινηθεί εκτός των θεσμοθετημένων κρατικών φορέων - η δράση της προβλέπεται από το νέο “μνημόνιο 3” στο κεφάλαιο “Δράσεις για την τέταρτη αξιολόγηση”, με τίτλο “Αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος”.
Ήδη το θέμα έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, καθώς οι δύο επιτροπές "ειδικών" που αναμένεται να αποφασίζουν για το μέλλον της παιδείας απαρτίζονται από "σοφούς" εκτός Ελλάδας. Σημειώνεται ότι η μοναδική Ελληνίδα, η πρύτανης του Πανεπιστημίου Davis της Καλιφόρνιας, Λίντα Κατέχη, που θα έχει και τον ρόλο της συντονίστριας της πρώτης επιτροπής, φέρεται εμπλεκόμενη σε σκάνδαλο επιλογής φοιτητών.

Συγχωνεύσεις σχολείων και υπηρεσιών
Στο μεταξύ, δύο διαφορετικά σενάρια επεξεργάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να συγχωνευθούν οι εποπτευόμενοι από το υπουργείο φορείς και να καταργηθούν οργανικές μονάδες.
Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, το επόμενο διάστημα καταργούνται 161 γραφεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 86 δευτεροβάθμιας, καθώς και 54 γραφεία φυσικής αγωγής και 51 γραφεία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ακόμη προβλέπεται να καταργηθούν τα γραφεία σχολικού προσανατολισμού και οι υπεύθυνοι πολιτιστικών θεμάτων, περιβαλλοντικής αγωγής και αγωγής υγείας.

Ενισχύεται ο διευθυντής
Αντίθετα, προβλέπεται να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες των διευθυντών των σχολικών μονάδων, στους οποίους θα δοθεί και το διευθυντικό επίδομα.
Με τις νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, ο διευθυντής σχολικής μονάδας θα έχει πλέον, μεταξύ άλλων, την ευθύνη για τη φύλαξη και την ενημέρωση των ατομικών υπηρεσιακών φακέλων των εκπαιδευτικών, θα χορηγεί άδειες απουσίας, θα αναθέτει τη διδασκαλία πέρα του υποχρεωτικού ωραρίου με υπερωριακή αποζημίωση, ενώ θα εποπτεύει τα προγράμματα που εφαρμόζονται στο σχολείο και αφορούν την ενισχυτική διδασκαλία, την πρόσθετη διδακτική στήριξη και την εκπαίδευση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών.
 
  • Εμπλέκεται σε σκάνδαλο η μία "σοφός". Η Λίνα Κατέχη, που θα έχει τον ρόλο του συντονιστή στην πρώτη επιτροπή, είναι μηχανολόγος-μηχανικός και πρύτανης του Πανεπιστημίου Davis της Καλιφόρνιας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το όνομα της κ. Κατέχη έχει συνδεθεί με σκάνδαλο επιλογής φοιτητών - ευνοούσε τους γόνους πολιτικών στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις. Ωστόσο η ίδια, είχε δηλώσει ότι δεν ήταν ενήμερη για τη συγκεκριμένη πρακτική του πανεπιστημίου, παρότι πρύτανής του. Το σκάνδαλο έγινε γνωστό κατά τη μετακίνησή της από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις σε αυτό της Καλιφόρνιας, όπου η κ. Κατέχη αμείβεται με 400.000 δολάρια τον χρόνο. Σημειώνεται ότι όλα τα μέλη της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής θα παρέχουν τις συμβουλές τους στο υπουργείο Παιδείας αμισθί.


Ποιοι αποτελούν την πρώτη ομάδα “σοφών”

Τα ονόματα της "Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση":
  1. David Naylor (Καναδάς), πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Τορόντο.
  2. Gavin Brown (Αυστραλία), πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.
  3. Gudmund Hernes (Νορβηγία), πρώην υπουργός Παιδείας και Έρευνας, πρώην υπουργός Υγείας και πρόεδρος του Διεθνούς Συμβουλίου Κοινωνικών Ερευνών.
  4. James J. Duderstadt (ΗΠΑ), επίτιμος πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.
  5. Jo Ritzen (Ολλανδία), πρώην υπουργός Παιδείας και πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Μάαστριχτ.
  6. John Sexton (ΗΠΑ), πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.
  7. Λίντα Κατέχη (Linda P.B. Katehi) (ΗΠΑ), πρύτανης του Πανεπιστημίου Davis της Καλιφόρνιας. (Η κ. Κατέχη θα είναι και συντονίστρια της επιτροπής.)
  8. Patrick Aebischer (Ελβετία), πρόεδρος του Ελβετικού Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Τεχνολογίας στη Λοζάνη.
  9. Lap-Chee Tsui (Χονγκ Κονγκ), πρύτανης και πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ. 



 ΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄
ΑΥΓΗ                Τρόικα στην εκπαίδευση προβλέπει το Μνημόνιο
 
Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/12/2010
Ειδική "τρόικα" για την εκπαίδευση, με αποστολή τη δραστική περικοπή της κρατικής επιδότησης, συγκροτεί η ελληνική κυβέρνηση κατ' εντολή του ΔΝΤ. Σύμφωνα με το νέο Μνημόνιο (σελ. 43), η κυβέρνηση υποχρεούται να συστήσει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου "ανεξάρτητη ειδική ομάδα εκπαιδευτικής πολιτικής με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση) και την αποτελεσματικότερη χρήση πόρων"!

Μέχρι τέλος Φεβρουαρίου θα συγκροτηθεί ομάδα για τη δραστική μείωση των δαπανών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
Με τη συγκρότηση αυτής της ομάδας... κομάντος η ελληνική εκπαίδευση μπαίνει και τυπικά υπό την κηδεμονία του ΔΝΤ, που πλέον θα αποφασίζει για τη λειτουργία της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων με αυστηρώς λογιστικά κριτήρια. Οι κομάντος της εκπαίδευσης καλούνται από τέλη Φεβρουαρίου να επιβάλουν με διαδικασίες - εξπρές το αποτελεσματικό σχολείο, που στη γλώσσα κυβέρνησης και ΔΝΤ ισοδυναμεί με το φτηνό σχολείο. Από τη δραματική εμπειρία των χωρών που τελούν υπό τους επαχθείς όρους προγραμμάτων σταθερότητας, η ομάδα αυτή θα αναλάβει να προωθήσει τις καταργήσεις των σχολείων, τη μείωση των θέσεων εργασίας με απολύσεις εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων συνδέοντας τον μισθό των εκπαιδευτικών με τις επιδόσεις των μαθητών, την αύξηση του ωραρίου καθηγητών και δασκάλων, την κατάργηση κάθε θεσμού στήριξης της μαθησιακής προσπάθειας, τη δραστική μείωση των κονδυλίων για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων. Από τη λαίλαπα αυτή, όπως διαφαίνεται από το πλαίσιο για την αναβάθμιση της διοίκησης, δεν θα γλιτώσει καμία σχολική μονάδα, καθώς όλες θα πρέπει να αποδεικνύουν, μέσω της διαδικασίας της "κοινωνικής λογοδοσίας", ότι αξίζουν τα ψίχουλα της κρατικής χρηματοδότησης. Με άλλα λόγια, τα σχολεία θα φορτωθούν ευθύνες που εκ των προτέρων δεν μπορούν να φέρουν σε πέρας και θα τιμωρηθούν επειδή δεν κατάφεραν αυτό που ήταν γνωστό ότι δεν θα καταφέρουν.
Να σημειωθεί ότι αυτή η ειδική ομάδα, όπως προβλέπεται με αστερίσκο από το Μνημόνιο, "θα είναι σε επαφή με την ήδη υπάρχουσα διεθνή συμβουλευτική επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση για τη μεταρρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης". Πρόκειται για την οκταμελή επιτροπή στην οποία προεδρεύει η ομογενής Λίντα Κατέχη και "εμπειρογνώμονες" όπως ο Ολλανδός Jozeph Ritzen, που έχουν περάσει στα λεξικά για τις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες επέβαλαν στις χώρες τους. Τα πέντε μέλη της επιτροπής που καθοδηγεί, όπως προκύπτει και από το Μνημόνιο, τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, κατέφθασαν στην Αθήνα και την προηγούμενη Παρασκευή είχαν στο υπουργείο Παιδείας συνάντηση ενημέρωσης με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Στη συνέχεια, συναντήθηκαν με εκπροσώπους των κομμάτων που συμμετέχουν στη διακομματική επιτροπή για την παιδεία και πρυτανικών αρχών.
Τα μέλη της επιτροπής δεσμεύτηκαν ότι αμέσως μετά τις γιορτές θα δώσουν "προτάσεις-παρατηρήσεις" για την προσαρμογή της ανώτατης εκπαίδευσης στο μοντέλο της εμπορευματοποίησης, του οποίου υπεραμύνθηκε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Παιδείας επιμένοντας να εγκαλεί την πανεπιστημιακή κοινότητα και τα κόμματα της αριστεράς για τις αντιδράσεις τους στη μετάλλαξη των πανεπιστημίων. Η Α. Διαμαντοπούλου παρουσίασε τις προτεινόμενες αλλαγές ως απολύτως σύμφωνες με το πνεύμα της εποχής και αμφισβήτησε το δικαίωμα της απεργίας δηλώνοντας ότι οι καθηγητές δεν δικαιούνται να θυσιάζουν προκαταβολικά ούτε μία ώρα από την εκπαίδευση των παιδιών. Επιπλέον, ανέσυρε τη συνταγή της υποκίνησης των αντιδράσεων και κινητοποιήσεων από πολιτικά κόμματα, στα οποία χρέωσε το κλείσιμο πανεπιστημίων "απλά για να αρνηθούν το παρόν".
Από τις συναντήσεις της επιτροπής "εμπειρογνωμόνων" αποκλείστηκαν οι εκπρόσωποι των διοικήσεων των ΤΕΙ, γεγονός που έκανε τη Σύνοδο των προέδρων των ιδρυμάτων να κάνει λόγο για "πολιτικές οι οποίες προδικάζουν και την πορεία της αναμόρφωσης" της ανώτατης εκπαίδευσης.
Η Σύνοδος των προέδρων των ΤΕΙ, συνήλθε εκτάκτως το Σάββατο (απουσίαζαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, Χαλκίδας και Λάρισας) και τοποθετήθηκε επί του κειμένου "διαβούλευσης" του υπουργείου Παιδείας. Όπως τονίζεται σε ομόφωνη απόφαση, το κείμενο "εισάγει θέματα πολιτικής για τα ΑΕΙ ξένα προς την αντίληψη που επικρατεί στη χώρα από τη θεσμοθέτηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και εντεύθεν και με βάση το Σύνταγμα, όπως είναι αυτό περί της Διοίκησης των Α.Ε.Ι. με κίνδυνο αυτή να ξεφύγει από την ευθύνη, τον σχεδιασμό και τον συντονισμό της ακαδημαϊκής κοινότητας". Οι πρόεδροι των ΤΕΙ τονίζουν ότι εάν δεν ξεκινήσουν κοινές συζητήσεις του υπουργείου Παιδείας με τους εκπροσώπους των ΑΕΙ, θα αναλάβει πρωτοβουλίες, ακόμα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, "για να διασφαλίσει το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας και δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης, μακράν από φαινόμενα εκφυλισμού, συντεχνιασμού και λαϊκισμού".



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου